ΚΕΝΤΡΙΚΗ ΣΕΛΙΔΑ  ΠΟΙΟΙ ΕΙΜΑΣΤΕ  ΑΓΙΑ ΓΡΑΦΗ   ΒΙΒΛΙΟΘΗΚΗ "ΠΟΡΦΥΡΟΓΕΝΝΗΤΟΣ"
ΒΙΒΛΙΟΠΩΛΕΙΟ
  ΠΡΟΣΚΥΝΗΜΑ ΑΓ. ΒΑΡΒΑΡΑΣ   ΘΕΟΛΟΓΙΚΟ ΟΙΚΟΤΡΟΦΕΙΟ    ΣΥΝΔΕΣΜΟΙ
Φωνή Κυρίου | Διακονία | Εορτολόγιο | Πολυμέσα

πίσω


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ ΚΑΙ ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΙΣΤΗ ΜΑΣ

Πρόλογος

Οι πηγές της πίστεως 1-12

Ο Χριστιανικός Θεός 13-21

Ο Χριστιανικός Θεός 22-28

Ανθρωπολογία 29-39

Ανθρωπολογία 40-55

Τριαδολογία 56-65

Χριστολογία 66-72

Χριστολογία 73-78

Η Θεοτόκος 79-83

Η Απολύτρωση 84-94

Εκκλησιολογία 95-101

Εκκλησιολογία 102-113

Η Θεία Χάρις 114-121

Η δικαίωση του ανθρώπου 122-132

Η πλήρωση του Ευαγγελικού Νόμου 133-138

Τα μέσα της χάριτος 139-147

Τα μέσα της χάριτος 148-157

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 158-168

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 169-172

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 173-191

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 192-201

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 202-206

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 207-213

Τα επτά Μυστήρια ειδικά 214-217

Σημειώσεις

ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΙΕΡΟΥ ΣΥΜΒΟΛΟΥ ΤΗΣ ΠΙΣΤΕΩΣ

Πρόλογος

Εισαγωγή

Αρθρον πρώτον

Αρθρον δεύτερον

Αρθρον τρίτον

Αρθρον τέταρτον

Αρθρον πέμπτον

Αρθρον έκτον

Αρθρον έβδομον

Αρθρον όγδοον

Αρθρον ένατον

Αρθρον δέκατον

Αρθρον ενδέκατον

Αρθρον δωδέκατον

Παράρτημα

Εντολή πρώτη

Εντολή δευτέρα

Εντολή τρίτη

Εντολή τετάρτη

Εντολή πέμπτη

Εντολή έκτη

Εντολή εβδόμη

Εντολή ογδόη

Εντολή ενάτη

Εντολή δεκάτη

Υποσημειώσεις

1 - 25

26 - 50

51 - 75

76 - 100

101 - 150

151 - 200

201 - 250

251 - 300

301 - 350

351 - 400

401 - 450

451 - 491

Τ σμα το Κυρου –πως πι πνω ναφραμε– φερεν λα τ διβλητα πθη τς νθρωπνης φσεως. Ατ πο δν εχε ταν τ στοιχεο τς μαρτας, γιατ, ς λεθερο π τν ρπο τς προγονικς παραβσεως, ς μ νταγμνο στ φυσικ συνχεια το ᾿Αδμ, ταν μλυντο κα πναγνο, χωρς διεστραμμνες ρξεις κα ναγνες πιθυμες. Ετσι τ πθη του σαν κινσεις φυσικς, παρουσα τν ποων εναι παρατητη γι τν πραγματικτητα κα τν λοκληρα του. Ετσι γεννθηκε πραγματικ π τ μτρα τς Παρθνου (χωρς τ θαμα το Θεο ν βλψει τν παρθενα το μητροπρθενου κλους), θλασε τος μητρικος μαστος (πολ συγκινητικ παρουσιζει τν εκνα ρθδοξη εκονογραφα· Παναγα γαλακτοτροφοσα), ναπτυσσταν κανονικ παρνοντας βρος κα σχηματιζμενο κατ τ μλη του, κα διατηροσε γενικ λες τς φυσικς καταστσεις του, σες ββαια ταριαζαν στν ψηλ σκοπ τς θεανθρπινης διακονας του. Ετσι δν εναι νοητ ν ποθσουμε τι τ πανακρατο σμα το Δεσπτου μποροσε ν᾿ ρρωστσει πρωρα ν ποθνει οτε πλι ν λθει σ γμου κοινωνα, γιατ λ᾿ ατ θ σαν νοκεια κα θ θεταν σ κνδυνο τ λυτρωτικ ργο του κα θ ματαωναν τ σωστικ ποστολ του. ᾿Επσης τ διβλητα πθη στ ποα πκειτο νθρπινη φση το Κυρου (μ τν ννοιαν τι λειτουργοσαν σ᾿ ατν ς παρατητα στοιχεα τς λθειας κα τς λοκληρας της) δν σαν κδηλματα σχετα πρς τ μυστριο το Χριστο, τν ποστατικν νωση τν φσεων. Οπως στ να πρσωπο το Κυρου σαν θεωμνες φυσικ θληση κα νργει του (ψυχικ κα σωματικ), χωρς τ νθρπινο θλημα ν ντιππτει στ θεο, μλλον δ ν ποτσσεται κα ν᾿ κολουθε λεθερα σ᾿ ατ, τσι κα τ διβλητα νεργματα τς νθρωπνης του φσεως τελοσαν π τν ποπτεα κα καθοδγηση το Λγου, νταγμνα κα ατ στ λο πλγμα το χριστολογικο θαματος.

β) Τ νιαο πρσωπο το Χριστο.

Ο δο πλρεις κα κραιες φσεις το Κυρου νθηκαν σ να πρσωπο. Ο Χριστς εχε να γ, πο ταν νιαος προσωπικς φορας τν δο του φσεων. Τ γ ατ ταν τ πρσωπο το Θεο Λγου. Στ πρσωπο ατ νθηκε νθρπινη φση μ τ θεα, γιατ δια ταν πρσωπη. Ο Χριστς δν εχε δικ του νθρπινο γ, διοπερστατο κα ατοδιριστο. Η νθρπινη φση του δν εχε δικ της πσταση ( πσταση δ μ τν ννοια το προσπου κα χι τς παρχικς πραγματικτητος), πο σημανει τι δν ζησε οτε μι μνη στιγμ ξω π τ πρσωπο το Λγου, ς διατερη λοκληρωμνη νττητα, λλ πρχε πντοτε στ μυστριο τς ποστατικς νσεως τν φσεων. Ατ τν ννοια χει «ξ κρας συλλψεως» νωση, τι δηλαδ τν δια στιγμ πο καταβλθηκε τ μβρυο στ μτρα τς Παρθνου π τ Πνεμα τ γιον, νθηκε κα Λγος το Θεο μ ατ. Φυσικ νθρωπτητα το Χριστο δν μεινεν πρσωπη· μως τ πρσωπο πο προσλαβε κα στ ποο συνστη δν ταν δικ της, λλ τ πρσωπο το Υο το Θεο.

Ατ κριβς ννοομε, ταν μιλμε γι ποστατικ νωση τν φσεων, νωση πο γινε στ πρσωπο τν πσταση (ξ ο κα νομασα της) το Λγου. Η νωση ατ ταν σγχυτη κα διαρετη173. Δηλαδ ο νωθεσες φσεις δν παθαν καμι λλοωση μεταβολ. ᾿Απ τν νωση ατν δν προλθε μι τρτη φση σνθετη, στν ποαν ν νσωματωθον στοιχεα τν δο φσεων –λγο π τ μι κα λγο π τν λλη– κα ποα ν μν εναι οτε μι οτε λλη, λλ τ συναμφτερο, σνθεση δηλαδ κα νμιξη τς οσας τν δο σ μα πμικτη τρτη. Ηταν δ νωση τν φσεων στν Χριστν νωση φυσικ, δηλ. πραγματικ, πως σ κθε βμα τνιζε γιος Κριλλος ᾿Αλεξανδρεας στν πολεμικ του κατ το Νεστορου. Δν ταν πλ παφ, πλς ξωτερικς πλησιασμς, μα νωση θικ καλς θελσεως κα εδοκας, πως σχυριζταν Νεστριος. Μα ττοια νωση δν θ μποροσε ν᾿ ναμορφσει κα ν θεσει τν νθρπινη φση. Παρδειγμα νσεως προσφυς παρμνο π τν κκλο τς φυσικς μπειρας, εναι πυρακτωμνος σδηρος. Σ᾿ ατν πρχουν δο φσεις, σδηρος κα φωτι πο ννονται πολ βαθι μεταξ τους, χωρς ν χσουν κθε μα τ φυσικ της διτητα. Μ τ διαφορ ββαια τι νωση στ σδηρο δν μπορε ν εναι διηνεκς. Εναι νωση προσωριν, ν νωση στν Χριστν εναι διαρκς κα κατλυτη. Ο φσεις παρλληλα νθηκαν διασττως κα διαιρτως. Ποτ πι δν πρκειται ν᾿ ποχωριστον μα π τν λλη. ᾿Ακμη κα θνατος το Χριστο, παρ᾿ λον τι πφερε τν κατλυση τς ζως το Θεανθρπου, δν κατλυσε κα τν νωση τν φσεων. Διτι κα στ μνμα, στ ποο βρισκταν νεκρ τ σμα το Χριστο, κα στν Αδη, που κατβηκε ψυχ του κηρσσοντας τ Εαγγλιο στ πεπεδημνα (φυλακισμνα, δσμια) πνεματα, θετητα παρμεινεν νωμνη μ τ χωρισθντα συστατικ στοιχεα τς νθρωπνης φσεως174, ναδεικνουσα τ μν σμα ζωηφρο κα διφθαρτο, τ δ ψυχ θεοχρητη κα θεοδναμη, στε ν συντρψει μ τν «στραπ τς θετητος» πο φερε μσα της, τ ποτρπαιο κρτος τς φθορς κα το θαντου.

Η ποστατικ νωση τν φσεων εναι μυστριο πστεως, τν πειρα το ποου δυνατομε ν περικλεσουμε στ στεν ρια το φτωχο κα δνατου μυαλο μας. Ψελλζουμε λγα μονχα λγια δναμα κα ταπειν, στ ποα συντρβεται σοφα μας κα θρυμματζεται θεολογικ μας μβρθεια. Φροντες δ τν πρτατο θησαυρ σ σκεη στρκινα175, μ συνοχ καρδας ζητμε τ λεος κα τ συμπθεια το Κυρου. Δν ποκρπτουμε μως τ λγο τς πστες μας, δν ρνομαστε τ λγο πο μπορομε ν προσφρουμε διακονοντες ᾿Εκενον πο μς κανε τ θεα φανρωση, τ τ, δηλαδ, κα χι τ πς το περιεχομνου τς θεας του ποκαλψεως.

Η ποστατικ νωση τν φσεων περικλεει μσα της να ερ φσμα π μρους ληθειν, κορυφαα τν ποων εναι ο κολουθες τς νσεως ατς, γνση τν ποων εναι παρατητη γι ν χουμε κποια προσγγιση στ περφυς θεανθρπινο μυστριο. Ατς θ δομε σ σντομη σκιαγρφηση στ συνχεια.

προηγούμενη  επόμενη

Για ενημέρωση σχετικά με τα νέα, τις εκδηλώσεις, τις εκδόσεις και το έργο μας παρακαλούμε συμπληρώσετε τα παρακάτω στοιχεία. Για τους όρους προστασίας δεδομένων δείτε εδώ.